Paul van Enckevort van ZIN adviseurs maakte me onlangs attent op deze nieuwe visie op ondernemen. Hij verwees daarbij naar het boek van de auteur Paul Moers: “Dienstbaar zijn is het nieuwe goud’.
Moers laat zien dat de nieuwe tijd er heel anders uit gaat zien. Zeker binnen de bouw, waar de faalkosten in het verleden opliepen tot boven de 27% is deze verandering hoogst noodzakelijk. Hoe ontstonden die hoge faalkosten? Hoofdzakelijk door niet of slecht te communiceren en door te weinig te luisteren naar de klant. Want je kunt het als vakman allemaal wel weten, maar is dat ook wat de klant wil? Alles begint met vragen stellen en luisteren.
Steeds meer sectoren streven naar een hoge efficiency en steeds minder effectiviteit. Voorbeelden zijn o.a. de banken en verzekeraars, die hun backoffice vaak mijlenver verwijderen van de marketingafdeling en dus nauwelijks weten wat er speelt. De primaire processen kloppen wel, maar de secundaire processen zijn vaak een grote puinhoop. Deze bedrijven zorgen er voor dat er steeds minder binding is met de klanten. We maken alles veel te steriel en in rap tempo verdwijnt de menselijke maat. Kwaliteit en empathische kenmerken worden blijkbaar steeds minder gewaardeerd.
´Dienstbaar zijn´ is echter een strategie waar bedrijven op kunnen excelleren, mits ze die strategie echt serieus nemen Want de consument wenst als mens te worden behandeld. Dienstbaar zijn is wat je doet, maar vraagt dus ook veel meer van een organisatie. Je moet veel meer in actie komen en dat is precies het terrein waarop heel veel bedrijven falen. Om de klant écht te betoveren dienen een aantal stappen te worden gezet. Een hele belangrijke stap vormt het merk zelf. Wat is precies de merkbelofte? De merkbelofte is het leidende principe van de organisatie. Het personeel acteert daarop. Cruciaal is het benoemen van het hogere doel: waarom besta je als organisatie?
Ook is het belangrijk te begrijpen wat de klant écht wil. Veel bedrijven redeneren inside out en dient de klant het te doen met het bestaande aanbod. Een aanbod dat vaak niet inspeelt op de behoefte. We dienen de wereld achter de vraag te leren begrijpen. Want dat is pas echt wat de klant wil. Het tot in de puntjes uitvoeren van dienstbaarheid is voor veel bedrijven dan ook een hele grote opgave en vraagt om een mentaliteit én cultuurverandering. Bovendien moet een concreet stappenplan worden opgesteld om het personeel de juiste richting mee te geven. Dienstbaar zijn begint aan de top van de onderneming of je nu groot of klein bent. Wil men als directie medewerkers motiveren en doen geloven in de boodschap om deze ook consequent uit te voeren, dat vraagt dat om een gedegen communicatie.
´Oog hebben voor´, is ook cruciaal. Je moet kunnen inschatten met welk probleem de klant zit en hoe je dat kunt oplossen. Oplossingsgerichtheid door altijd en overal een oplossing te kunnen aanbieden en de klant niet van het kastje naar de muur sturen. Wanneer een directie haar mensen hiervan weet te overtuigen en een duidelijke en scherpe visie weet neer te zetten, dan ligt het goud op u te wachten. Klanten voelen zich gewaardeerd en spenderen meer. Tot slot is belangrijk om uw klant niet als prooi te zien maar als geschenk. Als u begrijpt hoe waardevol de klant voor uw organisatie is, zal de klant uw organisatie waardevol gaan vinden. Kies daarom 100% voor de klant en niet half.
Onder de titel: “Een team is net zo sterk als de zwakste schakel’, verzorg ik presentaties over het belang van een juiste in- en externe communicatie. Zonder communicatie géén succes.
Maar realiseert u zich ook dat u met een juiste in- en externe communicatie veel onnodige kosten en problemen kunt besparen?
De voorbeelden liggen voor het oprapen. Variërend van Teevendeal, MH 17, vluchtelingenbeleid, etc. Zaken worden van ons weggehouden, of niet, te laat of onvolledig gecommuniceerd.
Het percentage faalkosten in de bouw bedraagt liefst 27%. Het overgrote deel van die faalkosten bestaat uit miscommunicatie. Wanneer we die hoge extra kosten onder controle krijgen en eerlijk oprecht en juist communiceren, realiseren we enorme kostenbesparingen, maar worden ook veel problemen, en in het geval van rampen zelfs veel leed, voorkomen.
En we mogen als bedrijf absoluut niet onderschatten hoe we door het inzetten van de juiste communicatie: sneller, beter en duurzamer bouwen aan een sterk imago, aan naamsbekendheid en aan het succes van onze organisatie.
Het zijn niet per definitie de grootste en beste producten die de wereld veroveren. Het zijn de beste marketing- en communicatieconcepten die het meest succesvol zijn. Denk aan McDonalds, die niet beter is dan veel snackbars op de hoek van de straat. Maar de marketing van McDonalds is ijzersterk. Dat geldt ook voor tal van andere wereldmerken. Aan u de taak om de IKEA of Coca Cola binnen uw branche te worden.
Dat wil ik SAMEN met u realiseren. Alleen zijn we niemand. Juist door samen te werken, door krachten te bundelen, door kwaliteiten bij elkaar te brengen vormen wij een supersterke ketting.Ik help u daar graag bij, met het aandragen van ideeën, het mee opzetten en begeleiden van communicatie-activiteiten en het benaderen van doelgroepen. Maar ik help ook afdelingen beter te laten functioneren en beter met elkaar te communiceren. Want succes begint van binnenuit. Hoe beter collega’s samenwerken, elkaar begrijpen elkaar creatief ondersteunen, hoe beter de uitstraling naar uw relaties, hoe groter het animo om juist bij UW bedrijf aan te kloppen……op die manier maakt u bestaande relaties tot uw BESTE AMBASSABEURS!